U-paslogo download

 

site logo1

 

badminton startpagina

pen logo

                                                                                           

logo rbt 1  

 

 

logo Sport ID Nieuwegein 

 

Logo NCS

 

 

 

 

 

Informatie voor leden en aspirant-leden

Algemene informatie

Voor een aspirant-lid bestaat de mogelijkheid om ter introductie, éénmalig, maximaal twee peelavonden, kosteloos te komen spelen, waarna beslissing omtrent definitief lidmaatschap dient te worden genomen.

Indien een aspirant-lid in de loop van het boekjaar lid wordt, is hij /zij een evenredig deel van de vastgestelde contributie verschuldigd, ingaande de eerste maand volgend op de maand waarin tot het lidmaatschap is besloten.Inschrijfgeld is men daarentegen volledig verschuldigd.

Voor aanmeldingen voor het lidmaatschap die worden ingeschreven op een wachtlijst, i.v.m. het overschrijden van het vastgestelde maximaal ledenaantal, is een  inschrijfgeld verschuldigd. Indien toelating van nieuwe leden mogelijk is, zal dit geschieden op volgorde van inschrijving.

Een aspirant-lid dat op de wachtlijst staat en niet direkt gebruik wenst te maken van de geboden mogelijkheid om definitief lid te worden zal onderaan de wachtlijst worden geplaatst.

Indien een aspirant-lid na één jaar op de wachtlijst te hebben gestaan, weer geen gebruik wenst te maken van de geboden mogelijkheid om definitief lid te worden, zal hij /zij van de wachtlijst worden afgevoerd.

Er vindt geen restitutie van inschrijfgeld plaats.

Wie lid wil worden meldt dit schriftelijk door middel van een aanmeldingsformulier bij het bestuur dat vervolgens beslist over toelating van leden tot de vereniging.

Spelregels

Wat heb je nodig? Hoe gaat het spel? Welke zijn de belangrijkste spelregels? In deze boekjes vind je alles wat je moet weten om te kunnen badmintonnen.

pdf small beknopte spelregels

Spelregels-2015-07.pdf

Informatie Automatische Externe Defribilator (AED)

Uitleg en handleiding AED.

pdf small Informatie AED

pdf small Handleiding AED

Leden met veiligheidsopleiding.

Hans          -          BHV, EHBO

Chris          -          BHV, AED, reanimatie

Ilma           -          AED, reanimatie

Toernooireglement clubkampioenschappen.

1. De wedstrijden worden gespeeld met gemengde teams welke elke partij uit een ander samenstelling bestaat. Dit om e.e.a. zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Het aantal te spelen partijen per team per avond bedraagt maximaal vier.

2. Voor elke gewonnen partij krijgt men 200 pnt. + de gescoorde pnt. Bij gelijke stand 100 pnt. + de gescoorde pnt. Een verlies partij levert alleen de gescoorde penten op.

3. Aan het einde van de speelavond worden aan de hand van de totaalscore de wedstrijdpunten gegeven. Voor plaats één 5 pnt, plaats twéé 4 pnt, plaats drie 3 punt, plaats vier 2 pnt en voor plaats vijf 1 pnt. Elke wedstrijdavond is er een bescheiden 1e, 2e, 3e en een poedelprijs zowel voor de dames als voor de heren.

4. Het totaal van de wedstrijden bedraagt vijf speelavonden. De speler en speelster met het beste resultaat over vier speelavonden is de clubkampioen. De uitslag wordt tijdens de seizoenafsluiting bekend gemaakt waarbij de kampioenen worden gehuldigd.

Uiteraard speelt men om te winnen maar het hebben van plezier is het aller belangrijkste.

Het bestuur wenst u dan ook een sportief, gezellig en succesvol kampioenschaptoernooi. 

Racket keuze

Je badmintonracket is een belangrijk onderdeel van je materiaal en kies je dan ook niet zomaar. Als je eens zoekt op internet of kijkt op een forum, zal je zien dat er zeer veel discussies over rackets te vinden zijn. Een racket is dan ook persoonlijk en moet je kiezen volgens je eigen speelstijl. In dit artikel vind je een aantal richtlijnen en tips om een racket te kiezen die bij je past en waarvan je veel spelplezier zal hebben.

Enkele tips om te beginnen

Er zijn twee soorten vormen van het blad: Ovaal (oval) en Isometrisch / afgerond (isometric). De personen die met een racket met een ovaal blad spelen houden van de kracht die geconcentreerd zit in de sweetspot (de plaats van het blad waar je de shuttle het best raakt). Bij isometrische rackets is de sweetspot een stuk groter. Hierdoor hoef je de shuttle minder precies te raken om toch nog een goede slag te hebben. De kracht van isometrische rackets is hierdoor wel iets minder.

Een laatste punt is de lengte van een racket, de standaard lengte voor hedendaagse badmintonrackets is 675 mm. 

Conclusie:
- beginners kopen het best een isometrischracket.

Gewicht / materiaal

Wat onmiddellijk opvalt als je een racket vast neemt, is het gewicht. Een lichter racket is wendbaarder en makkelijker om mee te spelen. Momenteel bestaan er al rackets van 70g! Een lichter racket heeft echter niet alleen voordelen: als je een te licht racket koopt, zal je er weinig ‘kracht’ uitkunnen halen (je slagen zullen dan niet hard gaan). Er bestaan verschillende gewichtsklassen:

  • 1U: >95g
  • 2U: 90-94g
  • 3U: 85-89g
  • 4U: 80-84g

Het gewicht van een racket wordt natuurlijk bepaald door het gebruikte materiaal. De rackets worden doorgaans gemaakt van grafiet (carbon of graphite in het engels). Soms worden rackets ook verstevigd met andere materialen, zoals bv. Woven titanium dit maakt het materiaal extra sterk wat zorgt voor meer stabiliteit in het racket.

Conclusie gewicht / materiaal:
- een lichter racket is wendbaarder (beter voor snelle acties zoals in het dubbelspel en voor verdediging)
- met een zwaardere racket kan je harder slaan (goed voor smashes en clears)

Dit betekent dat er meer gewicht zit in het blad van je racket. Hierdoor zullen je slagen krachtiger zijn, maar je verdediging wordt slechter omdat je racket minder wendbaar is.Even balans (even balance):Bij dit soort rackets is het gewicht gelijkmatig verdeeld. Ze vormen een soort van gulden middenweg tussen de rackets met een lichte en zware kop.Lichte kop (head light)

Flexibiliteit

De flexibiliteit (soepelheid of buigzaamheid) van een racket bepaalt in grote mate de handelbaarheid en de eigenschappen van een racket.  Dit wordt doorgaans aangeduid met engelse termen zoals flex, medium flex, stiff, extra stiff

In het algemeen geld: hoe soepeler de racket, hoe makkelijker het is om ermee te spelen. Omdat de racket meebuigt heb je iets meer tijd om de shuttle terug te slaan. Door het zogenaamde wip-effect gaan je slagen ook makkelijk ver, maar dit gaat wel ten koste van de nauwkeurigheid van je slagen. Soepele rackets zijn ook iets makkelijker om mee te verdedigen.

Stijvere rackets bieden een betere controle, maar het kost meer kracht om harde slagen te produceren. Wanneer je echter veel kracht en techniek hebt zal je merken dat je meer power uit kan halen.

Conclusie flexibiliteit:
- soepel = makkelijk mee te spelen (ook verre slagen), goede verdediging, minder nauwkeurig
- stijf = goede controle, maar meer kracht vereist (voor harde slagen)

Grip

Er bestaan verschillende gripmaten, maar meestal worden badmintonrackets in de Benelux met gripsize 2 ingevoerd. Deze gripsizezorgt ervoor dat je met een enkele overgrip een comfortabele dunne grip kunt creëren en met meerdere grips een dikkere grip. Wanneer je met je ringvinger je handpalm nog kan raken, heb je de ideale gripmaat. In het algemeen levert een dunne grip meer controle op, maar je mag ook niet in je racket gaan ‘knijpen’.

Bespanning

De bespanning kan in sterke mate het ‘gevoel’ van een racket bepalen. Hiervoor geldt dezelfde raad als bij de flexibiliteit.

Tot slot vind je hier enkele vragen en de antwoorden daarop:

Wat is een ‘verdedigende’ racket en wat is het voordeel daarvan?

Een verdedigende racket is vaak licht, enigszins soepel en heeft een lichte kop, maar hier bestaan natuurlijk nog uitzonderingen op. Als gevolg hiervan zijn ze wendbaar, makkelijk te hanteren en zijn ze erg geschikt voor bv. drops en slagen aan het net.

Wat is dan een aanvallende racket en het voordeel daarvan?

Een aanvallende racket is doorgaans stijf en heeft een zware kop. Hierdoor zul je harder kunnen smashen en makkelijker clears slaan, maar je verdediging is minder goed.

Ik ben een beginnende speler, wat voor racket koop ik het best?

Je kan het beste een racket met afgeronde kop (isometric) kopen. Verder kies je het best een soepele (flex of medium flex) racket. 

Welk merk is het beste?

Aangezien iedereen een ander racket goed vind, is er ook niet één merk dat boven al de rest uitsteekt. Enkele bekende merken zijn: Yonex, Carlton, Forza, Victor, Wilson, Fleet.

Ik neem aan dat een duurdere racket beter is?

Neen, dit is zeker niet het geval! Vaak is het zo dat de duurste rackets stijf zijn, en als jij soepele rackets verkiest, heb je daar dus niets aan. 

 

Boomeritus

 

Boomeritis is een term die gebruikt wordt voor de klachten die bij veel ‘babyboomers’ voorkomen. De 40, 50 en ook 60 jarigen van nu die tot de ‘babyboomers’ worden gerekend hebben vaak last van spier- en gewrichtsklachten, iedere keer op een andere plaats. Natuurlijk heeft niet elke ‘babyboomer’ hier last van.

De klachten komen vooral voor bij diegenen die te veel willen. Deze ‘babyboomers’ zijn vaak weekendkrijgers, wat betekent dat ze na een hele week werken in het weekend extra actief sporten. Het gevolg daarvan is dat na het weekend de pijn begint. Verstijfde gewrichten, spierpijn, en langzaam bewegende ledematen zijn de meest voorkomende bijwerkingen die deze weekendsporters vaak ervaren. Daarnaast is er nog de groep ‘babyboomers’ die gewoon te weinig beweegt waardoor er spier- en gewrichtsklachten kunnen ontstaan. 
Terwijl er naar aanleiding van de klachten gedacht kan worden dat er niet of minder gesport kan worden, adviseren de meeste artsen juist het omgekeerde. Het advies luidt dan ook dat alle ‘babyboomers’ actief zouden moeten blijven. Beweeg/sport regelmatig!

Er zijn een aantal adviezen die kunnen helpen om beter je helpen omgaan met de pijn.

  • Ken uw beperkingen! Probeer niet te veel hooi op je vork te nemen!
  • Accepteer dat je minder presenteert. Boven de 30 neemt spier- en peesweefsel immers in kwaliteit af.
  • Regelmatig bewegen heeft een positieve invloed op de gezondheid en is nog leuk ook. - Dit geldt voor jong en oud, chronisch ziek of niet.
  • U voelt zich prettiger als u regelmatig in beweging komt!
  • Heb je een tijd niet gesport, onderga dan een Sportmedisch Onderzoek. Hier komen zwakke plekken naar boven en wordt er gekeken naar de conditie van het hart
  • Doe voordat je gaat sporten een goede warming-up.
  • Duursporten zoals fietsen, lopen en zwemmen zijn geschikt om tot op hoge leeftijd vol te houden
  • Wissel uw beweegactiviteiten af. U kunt bijvoorbeeld de ene keer fietsen en de andere keer weer tennissen of zwemmen
  • Kies een activiteit die u leuk vindt en die bij u past
  • Minimaal een half uur per dag sportief bewegen is een gezond streven
  • Bij artrose van de enkel, knie en/of heup is bewegen op een zachte ondergrond of in warm water wenselijk
  • Raadpleeg uw arts of fysiotherapeut voordat u intensief gaat bewegen
  • Zorg voor goed materiaal. Als u bijvoorbeeld gaat hardlopen zorg dan voor goede schoenen
  • Geschikte sportschoenen verkleinen de kans op spierblessures. Wil je weten waar je op moet letten bij de aanschaf van sportschoenen? Kijk dan hier
  • Neem les. Laat u goed instrueren. Dit voorkomt blessures door bijvoorbeeld een verkeerde houding
  • De volgende dingen zijn van belang om spierpijn te voorkomen: een goede opbouw van de training, een juiste warming-up en goede rekoefeningen.
  • Zorg dat u genoeg calcium binnenkrijgt.
  • Neem in overweging om vitamine D in te nemen wat ervoor zorgt dat calcium in de botten wordt opgenomen.

 Sponsor overeenkomst met "De Lantaern" Vergader- en Partycentrum.

Getekende sponsor overeenkomst De Lantaern 2 

 

 


R.B.T. 11-04-2010016

logo kleur geur smaakcentrum

Macar Sport

 Wijnfort Jutphaas

 

 

wp4e4a5470 051